رویداد فرنو، پیوند صنایع فرهنگی

نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو؛ رویدادهای پیوند صنایع فرهنگی، پیش از ظهر شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در قالب دو پنل در خبرگزاری مهر برگزار شد.
در پنل نخست سیدامیر آقایی، دبیر جشنواره «بازارپردازی تهران» بنیاد سپهر انقلاب اسلامی، مصطفی وثوق کیا، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری مهر، سیدمحمدحسن خلخالی، مدیریت حقوقی بنیاد سپهر انقلاب اسلامی، امین نادری، رییس حوزه هنری دیجیتال، حامد تاملی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و مصطفی اکوان، معاونت سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری سپهر به ایراد سخن پرداختند.

آقای امین نادری مدیر حوزه هنری دیجیتال در این نشست به درآمدزایی از محصولات فرهنگی پرداختند و اعتقاد داشتند که درآمد اصلی از عرضه مستقیم محصولات فرهنگی حاصل نمی‌شود. ایشان در ادامه این موضوع فرمودند:

بررسی نمونه‌های موفق در عرضه محصولات فرهنگی در دنیا نشان می‌دهد که عمده درآمد از عرضه مستقیم آن محصول ناشی نمی‌شود، بلکه تولید و عرضه و تجاری سازی محصولات و خدماتی که از فکر، ایده و یا طرح یک محصول اولیه استفاده می کنند، عمده درآمد را ایجاد می کنند. این فرآیند بازارپردازی فرهنگی می‌نامیم.

یک فیلم یا انیمیشن بازه محدودی برای اکران دارند لذا درآمد مستقیم از اکران آنها نمی تواند سهم قابل توجهی داشته باشد. اگر از این آثار، زنجیره ای از محصولات مثل لوازم التحریر، اسباب بازی و… مشتق شود، درآمد پایداری را برای تولیدکنندگان آن فیلم یا انیمیشن ایجاد خواهد کرد. ما به دنبال نهادینه کردن این سازوکار هستیم.
در کشور ما و و در لایه ای پایین تر از آن در سازمان ما تمام اجزای لازم برای تولید و تجاری سازی محصولات فرهنگی را داریم. هنر، ایجاد همگرایی بین این ابزارهاست و امیدوارم با برگزاری رویداد فرنو ما را در دستیابی به این مهم یاری کند.

حمید مهاجرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *