ادتک یا تکنولوژی آموزشی چیست و چه زیرشاخه‌ هایی دارد؟

خانه وبلاگ ادتک یا تکنولوژی آموزشی چیست و چه زیرشاخه‌ هایی دارد؟
Ed-Tech یا تکنولوژی آموزشی یک رشته تحصیلی است که به بررسی فرآیند تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی محیط‌های آموزشی و مواد آموزشی به منظور ارتقاء آموزش و یادگیری، می‌پردازد. به طور کلی، هدف از فناوری‌های آموزشی را می‌توان بهبود آموزش و پرورش در نظر گرفت. برای این منظور، لازم است اهداف و نیازهای آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد و سپس از دانش و فناوری‌های موجود برای طراحی مؤثرترین محیط آموزشی برای دانش‌آموزان استفاده شود. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی Ed-tech (فناوری آموزشی) صحبت کنیم.

ED-TECH یا فناوری آموزشی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، تکنولوژی آموزشی به دنبال بهبود سطح آموزش و یادگیری با بررسی امکانات و مواد آموزشی است. علاوه بر این، EdTech می‌تواند به عنوان فرایندی برای حل مشکلات و نگرانی‌های آموزشی تعریف شود؛ مسائلی مانند انگیزه، نظم، میزان ترک تحصیل، خشونت در مدرسه، تفکر انتقادی و سایر نگرانی‌هایی که در محیط‌های آموزشی وجود دارد. فناوری آموزشی ابتدا مشکلات موجود را شناسایی کرده و عوامل آنها را بررسی می‌کند. سپس راه‌حل‌ها با توجه به مشکلات موجود ارائه می‌شوند. گام بعدی در فناوری آموزشی استفاده از مناسب‌ترین استراتژی‌های آموزشی برای یک موقعیت خاص است. در مرحله‌ی بعدی، مواد و منابع آموزشی متناسب با برنامه‌ی درسی و روش تدریس موجود انتخاب می‌شوند. در نهایت، آنچه در تکنولوژی‌های آموزشی اهمیت دارد پیاده‌سازی، ارزیابی و بررسی فعالیت‌های انجام شده برای دستیابی به اهداف موردنظر است.  

اهداف فناوری آموزشی

منظور ما از فناوری در آموزش، مزایای استفاده از فناوری‌هایی مانند تلویزیون، ابزار، پروژکتور و مواردی از این دست است. فناوری بر پیشرفت بسیاری از چیزها از جمله فرهنگ، سبک زندگی، بازی‌ها، کار و یادگیری تأثیر می‌گذارد. بنابراین، بسیار مهم است که گروه‌های آموزشی از فناوری‌های موجود در فرآیند یادگیری و آموزش استفاده کنند. اهداف Ed-tech به دو دسته‌ی اهداف خرد و اهداف کلان طبقه‌بندی می‌شوند.

اهداف خرد تأثیر فناوری آموزشی بر یادگیری

  1. ویژگی‌ها و نیازهای آموزشی هر دانش‌آموز را کشف و تحلیل کنید.
  2. اهداف رفتاری هر کلاس را تعیین و بیان کنید.
  3. محتوای آموزشی را به روشی مناسب درک و سازماندهی کنید.
  4. عملکرد آموزشی-یادگیری موجود را شناسایی کنید.
  5. ماهیت تعامل بین معلمان، دانش‌آموزان، محتوای آموزشی-یادگیری و روش‌های مختلف کاربرد آنها را شناسایی کنید.
  6. برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های آموزشی و استفاده از منابع انسانی و مواد آموزشی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف طبقاتی خاص
  7. بررسی تغییرات رفتاری و عملکردی هر دانش‌آموز برای تعیین تأثیر آموزش در کلاس
  8. کسب بازخورد لازم برای معلمان و دانش‌آموزان جهت بهبود روش‌های یادگیری و تدریس

اهداف کلان تکنولوژی آموزشی

با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از فناوری در آموزش، اهداف آن نیز در سطح کلان مورد توجه قرار می‌گیرند. این اهداف عبارت‌اند از:
  1. نیازها و خواسته‌های آموزشی جامعه را شناسایی کنید.
  2.  ساختارهای آموزشی و اهداف آنها را بشناسید.
  3. طراحی و توسعه برنامه‌ی آموزشی با استفاده از هنر، علم و ارزش‌های انسانی
  4. حمایت از استراتژی‌ها ، منابع انسانی و دارایی‌های مادی با هدف دستیابی به اهداف تعیین شده
  5. برای پشتیبانی اهداف آموزشی از کمک و ابزار مناسب استفاده کنید.
  6. طراحی مدل‌های فناوری آموزشی برای بروزرسانی و بهبود روش‌های موجود آموزشی و یادگیری
  7. راه‌حل‌های محدودیت‌های زیست محیطی را شناسایی و پیدا کنید.
  8. فرصت‌های آموزشی را برای افراد در سراسر جهان، به ویژه بخش‌های فراموش شده جامعه گسترش و پشتیبانی کنید
  9. مدیریت کل سیستم آموزشی از برنامه‌ریزی تا اجرا و ارزیابی.
  10. اهداف کلان تکنولوژی آموزشی

گرایش‌های برتر در فناوری آموزشی

فناوری به سرعت شیوه زندگی و تعامل ما را تغییر می‌دهد. می‌توان گفت که آموزش از این فناوری‌ها عقب مانده است. آموزش همان چیزی است که می‌تواند جهان را به سمت بهتری تغییر دهد. فناوری آموزشی می‌تواند موانع فعلی آموزش در سراسر جهان را از بین ببرد. در ادامه، ما برخی از روندها و فناوری‌های جدید را معرفی خواهیم کرد.

آموزش آنلاین

امروزه خرید از فروشگاه‌ها، خرید بلیط، تماشای تلویزیون، سفارش غذا و بسیاری کارهای دیگر بصورت آنلاین انجام می‌شود. اما در مورد آموزش چطور؟ تعداد کاربران اینترنت و تلفن‌های هوشمند به سرعت در حال رشد است و این می‌تواند فرصت خوبی برای خدمات آموزش آنلاین باشد. آموزش آنلاین از سوی متخصصینی که به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستند به آرامی و مطمئنا محبوب می‌شود. خیلی از مراکز و موسسات نیز می‌توانند از آموزش آنلاین و تکنولوژی‌های آموزشی استفاده کنند.

ارزیابی جامع آنلاین

ارزیابی کردن دانش‌آموزان یکی از مراحل اصلی در برنامه‌های درسی است. موفقیت در آموزش تا حد زیادی بستگی به نوع ارزیابی انجام شده دارد. ارزیابی دانش‌آموزان و دانشجویان تا حد زیادی بر تحلیل دانش نظری آنها متمرکز است. آنها معمولاً در آزمون‌ها پاسخ‌هایی تئوری می‌نویسند و پاسخ‌ها توسط یکی از ارزیابان بررسی می‌شود. این نوع ارزیابی محدودیت‌ها و مشکلاتی به همراه دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به استاندارد نبودن، مستعد خطا و نادیده گرفتن جنبه‌های عملی و دانش فراگیران اشاره کرد. در سال‌های آینده باید تمرکز بیشتری بر دانش عملی فراگیران قرار گیرد و میزان امتحانات کتبی و تئوری کمتر شود. با استفاده از تکنولوژی می‌توان به ارزیابی‌ها بهبود بخشید. ارزیابی درست باید بر اساس فاکتورهایی مثل اجرای عملی، خلاقیت، توانایی حل مسئله با استفاده از دانش و کاربرد مفهومی از دانش باشد. ارزیابی دیجیتال می‌تواند به تحلیل بی‌طرفانه و بدون خطای عملکردهای فردی کمک کند. بعلاوه می‌توان بازخوردهای فردی متناسب با هر فرد ارائه داد که می‌تواند مسیر درست برای پیشرفت هر دانش‌آموز را مشخص کند.

تکنولوژی زنجیره‌ی بستگی (Blockchain)

زنجیره‌ی بستگی (زنجیره‌ی بلوکی) یک تکنولوژی نوظهور است که نوآوری در بسیار از مشاغل را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این تکنولوژی در مواقعی که نیاز به همکاری و تعامل هست، مفید است. تکنولوژی بلوکی بعلاوه در بعضی جاهای آموزش از جمله مدیریت آزمون، تأیید اعتبار دانشجویی، تأیید گواهی‌نامه و غیره کاربرد دارد. زنجیره‌ی بلوکی می‌تواند به ذخیره‌ی نسخه‌های دیجیتال گواهی‌نامه‌های دانشجویان در محیط توزیع و همکاری کمک کند و دانشگاه‌ها می‌توانند اعتبار آنها را تأیید کنند. این تکنولوژی به حل بسیاری از مشکلات مانند گم‌شدن مدرک اصلی، برگه‌های سوابق و هویت و غیره کمک می‌کند.

شخصی‌سازی یادگیری

کلاس درس‌های قدیمی در حال منسوخ شدن هستند. فرآیند آموزش باید شخصی‌سازی شود. کلاس درس‌های قدیمی که مبتنی بر سخنرانی معلم بودند نمی‌تواند به همه‌ی دانش‌آموزان کمک کند. هر فرد یک سری نقاط قوت و ضعفی دارد و همچنین سرعت یادگیری در هر فرد متفاوت است. یادگیری شخصی‌سازی شده با استفاده از تکنولوژی ترندی است که باید بکار بسته شود. از مزایای آموزش شخصی‌سازی شده می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • توانایی درک و یادگیری بالا می‌رود.
  • افراد می‌توانند با سرعت یادگیری خود مطالب را درک کنند.
  • از هر جایی قابل دسترسی است.
  • برنامه‌ای مستقل از کلاس است.

تکنولوژی آموزشی در آمریکا

ادتک در حال پیشرفت در سراسر ایالت متحده‌ی آمریکا است و هزاران مدرسه بر روی ابزارهای تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و طرفداران زیادی هم دارد. از جمله روندهای تکنولوژی آموزشی در مدارس آمریکا اجازه‌ی استفاده از لوازم الکترونیکی شخصی است. دانش‌آموزان اجازه دارند از تلفن همراه خود با اینترنت مدرسه استفاده کنند. این مسئله باعث می‌شود شرکت و یادگیری دانش‌آموزان بیشتر شود چرا که برنامه‌های آموزشی کاربردی زیادی وجود دارد. تجهیز دانش‌آموزان برای آینده از برنامه‌های دیگر آموزشی این کشور است. دانش‌آموزان باید به مهارت‌های IT تسلط و از فناوری‌های موجود آگاهی داشته باشند. مربیان دریافته‌اند که آمادگی نسل بعدی برای مشاغل مدرن بسیار مهم است. بسیاری از مدارس آمریکا در تلاش برای افزایش مهارت‌های خلاقیت و تکنولوژی هستند تا مطمئن شوند دانش‌آموزان برای محل کار آماده می‌شوند. افزایش یادگیری مستقل با استفاده از ادتک نیز از اهداف دیگر است. تکنولوژی به دانش‌آموزان امکان دسترسی فوری به اطلاعات را می‌دهد و می‌توانند با همکلاسی‌های خود نیز همکاری داشته باشند.

تکنولوژی آموزشی در چین

تکنولوژی آموزشی پدیده‌ای جهانی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما روند سرمایه‌گذاری چین بر ادتک روندی صعودی است. چین با بیش از 400 میلیون دانش‌آموز بزرگ‌ترین بازار تکنولوژی آموزشی در جهان است. اگرچه بازار آموزش در چین همچنان نیاز به بهبود و پیشرفت دارد اما بسیاری از شرکت‌ها با موفقیت از فرصت دیجیتالی کردن آموزش در چین استفاده کرده‌اند. چشم‌انداز ادتک (تکنولوژی آموزشی) در چین بر آموزش مجازی تمرکز دارد اما چندین استارت‌اپ دیگر نیز هست که تا حدودی موفقیت کسب کرده‌اند. مواردی همچون رباتیک برای آموزش و تکنولوژی‌های نوآورانه‌ی آموزشی از این دسته هستند.

تکنولوژی آموزشی در هند

هند یکی از بزرگ‌ترین مقاصد آموزشی جهان در صنعت آموزش جهانی به شمار می‌آید و با داشتن برخی از بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های دنیا توانسته افراد موفق زیادی را به خود جذب کند. سیستم آموزشی هند قوی و مبتنی بر پایه‌هایی محکم است. دسترسی به اینترنت سریع و رایانه و دستگاه‌های همراه، رشد استفاده از تکنولوژی برای آموزش افزایش یافته است. روش‌های مختلفی برای استفاده از تکنولوژی در سیستم آموزشی هند وجود دارد. بسیاری از کارآفرینان و شرکت‌های نوپا نیز این فرصت را دارند تا محصولات آموزشی مبتنی بر تکنولوژی را برای مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها آماده کنند. یکی از استفاده‌های تکنولوژی در بخش آموزش هند، آموزش از راه دور است. آموزش از راه دور فرصتی است که دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند از راه دور آموزش آنلاین دریافت کنند و در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. بعلاوه یادگیری از طریق برنامه‌های موبایل نیز برای یادگیرندگان آماده‌سازی شده است. برنامه‌های آموزشی بر اساس موضوعات خاص طراحی شده که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. مفاهیم پیچیده با تصاویر، انیمیشن، بازی و غیره آسان سازی می‌شود. همچنین برنامه‌هایی برای فیزیک، شیمی، ریاضیات و غیره نیز در دسترس است. با توجه به قیمت پایین موبایل و تبلت در هند استفاده از این برنامه‌ها برای تمام افراد در هند امکان‌پذیر است.

سخن آخر

در این مقاله، ما به اهمیت فناوری‌های آموزشی و اهداف آن و همچنین موقعیت فناوری آموزشی در ایالات متحده، چین و هند پرداختیم. همان‌طور که در این مقاله بیان کردیم، فناوری آموزشی به دنبال ارتقای سطح آموزش و یادگیری در مدارس و دانشگاه‌ها با بررسی امکانات و مواد آموزشی است. فناوری‌های آموزشی می‌توانند با توجه به نحوه و سرعت یادگیری، فرصت‌های پیشرفت و یادگیری را برای هر فرد فراهم کنند. در آخر، پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر و مطالب مشابه به وب‌سایت مرکز هنرهای دیجیتالی مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.